top of page
Primero: Konflikthåndtering

"Største årsaken til konflikter på norske arbeidsplasser er dårlig kommunikasjon og misforståelser"

 

Undersøkelser gjennomført av Sariba i 2013 og 2016 viser at konflikter er vanlig i orgnisasjoner, de øker ofte i omfang og de varer lenge. Undersøkelsene viser også at den største årsaken til konflikter på norske arbeidsplasser er dårlig kommunikasjon og misforståelser. Dette svaralternativet fikk nesten dobbelt så høyt score som «dårlig kjemi» og mer en dobbelt så høy score som dårlig lederskap. Med bakgrunn i de to undersøkelsene kan en konkludere med at for å forebygge og håndtere konflikter på arbeidsplasser er det viktig å arbeide med å bedre kommunikasjonen mellom ansatte og redusere misforståelser.

Resultatet av konflikter på arbeidsplassen er ofte sykmeldinger, omplasseringer, dårlig arbeidsmiljø, mistrivsel og produktivitetstap. Ledere og medarbeidere snakker om hverandre, henviser til annonyme ytre kilder, peker på hverandre, kritiserer, tolker og misforstår hverandre. "Giften" sprer seg i organisasjonen. Nye krangler oppstår på hvem som sa hva, hva som ble sagt og når det ble sagt. Opplevelse av urett fører til krenkelser. Vitner kalles inn, syndebukker defineres, rappporter skrives og påstand står mot påstand. Dette fører til mer frustrasjon og oppgitthet, konflikten eskalerer.

Hva er konflikt?

Konflikt kan kort defineres som et motsetningsforhold mellom to eller flere personer hvor ubehagelige relasjonelle følelser i varierende grad oppstår. Kommunikasjonen svekker de mellom-menneskelige relasjonene, er nedbrytende, uproduktive og de reduserer vilje og motivasjon til å samarbeide på en hensiktsmessig måte, til det beste for fellesskapet i organisasjonen.

Uenighet er ikke konflikt, med det kan føre til konflikt hvis ubehagelige følelser oppstår.

Primero: Konflikthåndtering på arbeidsplassen

Konflikthåndteringsprosess

Konflikter kan ha forskjellige styrker og karakterer, men felles for de alle er at ubehagelige relasjonelle følelser har oppstått hos en, noen få eller mange. Alle i organisasjonen eller avdelingen er påvirket, eller konflikten er avgrenset til bare noe få. Uansett er det viktig å ta tak i konflikten så raskt som mulig og gjennomføre en konflikthåndteringsprosess. En prosess som på best mulig måte får løst opp i fastlåste usunne mønstre og konstellasjoner, som fremmer hensiktsmessige samtaler og som effektivt avslutter ubehaget og åpner for dynamisk samarbeid basert på tillit.

 

 

Med bakgrunn i vår faglige kunnskap skreddersyr vi konflikthåndteringsprosesser ut i fra den enkeltes virksomhetens situasjon. Vi følger Arbeidstilsynets retningslinjer for god konflikthåndtering og oppfyller Arbeidstilsynets krav som bl.a. innebærer at:

  • Konflikthåndteringen skal omfatte alle som er involvert i konflikten.

  • Leder som er involvert i konflikten skal ikke ha ansvar for konflikthåndteringen, men delta som involvert.

  • Den enkelte arbeidstaker skal gis anledning til å ha med støtteperson, f.eks. tillitsvalgt, på alle møter i sakens anledning.

  • Det skal sørges for at taushetsplikten ivaretas i forhold til opplysninger om helse og andre personlige forhold.

  • Det skal avholdes formøte med alle berørte der det blir redegjort for at det skal gjennomføres en konflikthåndtering og hvordan dette skal gjennomføres.

  • Det skal gjennomføres samtaler med hver enkelt av de involverte, der det gis nødvendig informasjon og anledning for den enkelte å forklare seg i saken, før partene eventuelt samles til felles møte.

 


Innhente nødvendig informasjon

Informasjon fra oppdragsgiver (samtaler, dokumentasjon om bakgrunn for konflikten)
 

Kartleggingssamtaler

Gjennomføres med de berørte parter.

Analyse 
Vi analyserer informasjonen og legger frem til oppdragsgiver, med bakgrunn i vår faglig kunnskap, et forslag på en konflikthåndteringsprosess. Den har til hensikt å avslutte ubehaget mellom de berørte partene, slik at tillit og gode følelser knyttet til samarbeid kan ta over.

Konflikthåndteringsprosess

Omforme - fra konfliktsituasjon til samarbeid

Resultatsikring

Trene på konfliktdempende kommunikasjon og håndtere eventuelle nye konflikter

For å håndtere konflikter har vi mange ulike metoder tilgjengelig i vår verktøy kasse. Hvilke av disse metodene som eventuelt vil bli anvendt avhenger av situasjonen og blir besluttet i samarbeid med oppdragsgiver etter at vi har analysert situasjonen og lagt frem vår innstilling med et kostnadsoverslag. Ta kontakt med oss for å få mer informasjon om hvordan vi kan støtte din virksomhet i å håndtere konflikter

Gjennomføring

Hovedprosesser - konflikthåndtering

bottom of page